Logo+Social+Nyhetsbrev

MittiprickteaternGilla oss på facebooknyhetsbrev

När blir det snart? (3-6 år)

Vår förskolepjäs behandlar på olika sätt begreppet Väntan.

Vad gör man när man väntar? Hur kan det kännas – läskigt, långtråkigt, pirrigt? Långtråkigt när man väntar på att mamma/pappa ska komma och hämta en på dagis eller när man väntar på att sommaren ska komma, pirrigt när man väntar på att någon ska hitta en i kurragömma, läskigt när man väntar på att gå till doktorn. Finns det olika sorters väntan?
Och när är egentligen SNART? Snart är vi framme säger dom när man sitter i bilen på väg, snart är det jul, snart måste du gå och lägga dig. Kan snart vara när som helst?

Liksom våra tidigare förskolepjäser Kuddkriget och Ledtråden, har även denna pjäs utarbetats med 3-6 åringar i stadsdelen Rinkeby-Kista. Vi har varit ute på förskolorna och improviserat tillsammans med barnen. Projektet är otroligt givande för både skådespelare och barn.

 

Premiär 13 februari 2010 i Kista kyrka, Stockholm

När blir det snart? blev utvald till Teaterbiennalen i Gävle 11-15 maj 2011
Juryns motivering: Att vänta är något som minsta barn känner till! När blir det snart? är frågan i en kul och klurig variant av Becketts I väntan på Godot för barn. Filosofiska frågor om tid, väntan och längtan gestaltas med sång, dans, spel och spex i denna oemotståndliga, existentiella show.

 

PRESSKLIPP

Tillsammans gör de en helt oemotståndlig existentiell show.
Karin Helander, Svenska Dagbladet. Läs hela recensionen här

Så händer det att en liten teaterföreställning känns som ett stort mirakel. Mittiprickteaterns nya förskolepjäs "När blir det snart?" gör mig tvärförälskad.
Två varsamt utmejslade rollfigurer att älska.
Pia Huss, Dagens Nyheter. Läs hela recensionen här 

Om man skalar bort allt som gör Becketts I väntan på Godot så tråkig, alla textupprepningar med kluriga anspelningar, då kan man komma fram till en kärna som barnets naiva men av sina föräldrar ofta aktualiserade fråga "När blir det snart?" Ungefär så har Mittiprickteatern gjort.
Cecilia Djurberg, nummer.se Läs hela recensionen här