Läckert och lekfullt om att våga äta rätt

För Mittiprickteatern var uppsättningen "När blir det snart?" 2011 års höjdpunkt. En ljuvligt filosofisk och vacker teaterreflektion i Beckettsk anda. Nu har Josefin Lennström och gruppen bakom detta framgångskoncept skapat en ny föreställning, på temat mat, "Mums vad äckligt!". Stycket och uppsättningen överträffar visserligen inte sin föregångare men är ändå en liten glittrande sevärdhet skapad hos en av landets äldsta fria grupper som under senare år visat en verkligt intressant djärvhet att pröva nya uttryck.

Med "Mums vad äckligt!" har man tagit på sig ett didaktiskt uppdrag, det att inspirera barn – och förstås alla matreaktionära vuxna – att våga äta också sådant de inte känner till. Men det görs utan pekpinnar och helheten är en fin mix av lek, anarkism och elegans. Summan av kardemumman blir ändå att riktig mat, det är bra och popcorn, det är dåligt. I varje fall som frukost betraktat.

Men sämre moralitet har jag sett! Ensemblen med Henrik Gustafsson, Magnus Munkesjö och Eva Welinder agerar så snyggt och fräckt att jag får vibbar av både Roald Dahls och Maurice Sedaks sätt att utmana vuxenvärlden. Här skruvar undertext och överspel ihop sig till ett riktigt vasst scenlir. Miljön är modell palats och Henrik Gustafsson spelar den nyanlände kocken som hyser farhågor angående sina uppdragsgivare. Det välsituerade paret påstås vara minst sagt krångliga med maten. Det är bara förnamnet. Svidade i silver, grått svandun och vita rosor, uppträder kocken Alfreds nya herrskap som två bortskämda ungar med bratsfasoner. Fnittrande ger de Albert motstridiga order, spelar sällskapsspel enligt godtyckliga regler och sprutar popcorn med munnarna. Med tillräcklig fantasi kan man dock överlista också småjävlar. Slutet gott allting gott och under vägen får vi både ögonfröjd och riktigt god underhållning.

Pia Huss, Dagens nyheter 120302