Bra start där Mittiprickteatern som nu dunkat in sin första premiär för året med ”Henrik den femte”, en helt corny och fri improvisation kring Shakespeares krönikespel. Lättade lämnar vi genast den befängda idén om att teater ska vara belärande. Det ska den inte. Teaterns uppgift är att erbjuda ett möte med konsten. Gärna också med inslag av humor som här när Josefin Lennström håller i tåtarna.

Redan inledningsvis blir det åka av då Lennart Gustafsson, i rollen som berättaren, omedelbart får publiken i sitt grepp. Här ska det skrönas, berättas och tokas – häng på bara!

Peter Viitanen som Henrik den femte sprattlar kring som vore han klippt ur Disneys variant av Robin Hood; spinkig, spånig, uppkäftig med en krona som ideligen far ner över ögonen. En synnerligen motvillig engelsk monark som stannat i barnstadiet, men fattar att pengarna är slut. Var kunna roffa nästa gång? Jo, men i Frankrike kanske, där finns ju ett snyggt slott att annektera, en döende kung och en kvinnlig tronföljare han tror sig kunna förföra.

Fast där tar han fel – inte ens att fuska i boule-spel klarar han något vidare. Eva Welinder, som tronföljare, vet nämligen vad hon vill och smattrar fram små franska näsvisheter med verklig prinsess-power. Hon äger, i varje fall ända till Per-Johan Perssons Trump-kopia i lila kostym och orange hårslick, dyker upp och helt skriver om regelboken. Karln är galen och publiken buar engagerat och starkt ut Trumpen.

Fint samspel mellan scen och salong i denna fyndigt fysiska satir över maktfullkomlighet liksom över den idiotiska idén att vilja tillskansa sig människor och land medelst våld. De enda negativa inslagen är de lärare i publiken som ideligen stör medelst högljudda hyssjande och upptända iphones. Skärp er!

Pia Huss, Dagens Nyheter 170301

gång

påfågelns BARNLÖRDAGAR